Het kiezen van een bepaald thema inclusief kleuren voor je Instagram pagina is niet altijd eenvoudig. Zowel de teksten als kleuren moeten origineel zijn én betrekking hebben op je bedrijf. Met name in vakgebieden met veel concurrentie, zoals de mode-industrie, kan dit een uitdaging zijn. Probeer bij het kiezen van een thema zoveel mogelijk rekening te houden met het soort werk dat je doet. Heb je bijvoorbeeld een zakelijke onderneming of een advocatenkantoor? Dan passen koele kleuren zoals blauw en grijs wellicht goed bij een pagina. Een bedrijf dat vrolijkheid en warmte wil uitstralen kan beter kiezen voor geel of oranje. Heb je eenmaal één of meerdere kleuren gekozen? Blijf deze gebruiken, zodat bezoekers de stijl van je pagina meteen herkennen.
Foto’s met een hoge resolutie
Wie populaire Instagram pagina’s bezoekt ziet vrijwel meteen dat de foto’s en video’s van hoge kwaliteit zijn. Daar kun je zelf ook voor zorgen door alleen afbeeldingen met een hoge resolutie te plaatsen. Het is heel simpel om een foto van je website te halen en om deze te posten op Instagram. Dit doet de kwaliteit echter niet altijd ten goede. Een afbeelding kan er op een site prachtig uitzien, maar plotseling vaag lijken op Instagram. Kies voor een afbeelding met een resolutie van minstens 1080 pixels en een beeldverhouding van 1.91:1 en 4:5.
De duivel zit in de details
De duivel zit in de details, is een bekende uitspraak. Dit geldt ook voor Instagram. Probeer alles op je pagina zo goed mogelijk te controleren. Controleer bijvoorbeeld altijd even de linkjes die je op de pagina plaatst. Werkt de link die je hebt geplaatst in de biografie en is de pagina waar je naar verwijst relevant? Het is zonde wanneer een klant op een niet werkende pagina terecht komt. Dit kan je klanten en omzet kosten. Overigens kun je de link in je Instagram biografie ook aanpassen. Dit is handig wanneer je bijvoorbeeld de laatste blog of een kortingsactie van het bedrijf wil promoten.
Wat maakt jouw Instagram pagina uniek?
Je kritische inspectie van Instagram is geslaagd wanneer je jouw doelen duidelijk op papier hebt en kunt aangeven wat jouw bedrijf uniek maakt. Waarmee onderscheidt het zich van concurrenten op Instagram? Wie weet zijn het wel prachtige foto’s of indrukwekkende video’s die de aandacht minutenlang vasthouden. Of misschien reageer je wel sneller op vragen en opmerkingen van klanten dan andere Instagram pagina’s. Het maken van interessante en relevante content is eenvoudiger wanneer je duidelijk kunt maken wat jouw bedrijf uniek maakt. Zorg dus voor content dat echt te maken heeft met jouw bedrijf. De berichten zijn daardoor specifieker en hebben een eigen stijl die bezoekers meteen herkennen.