Al vanaf de Gouden Eeuw zijn we in het zakenleven bezig met relatiegeschenken. En natuurlijk gaven ze in die tijd nog geen bedrukte pennen, powerbanks of sleutelhangers. Maar op hun eigen manier gebruikten handelaars deze ‘techniek’ al wel regelmatig. Dat gebeurde namelijk met kruiden en specerijen. Handelaars met kruiden en specerijen vanuit overzeese landen maakten de Hollanders nieuwsgierig met gratis porties van deze lekkere specerijen. Tegenwoordig is dat idee eigenlijk niet veel anders, alleen de geschenken zijn veranderd. Daar komt bij dat de inzet van relatiegeschenken in de afgelopen jaren een groeispurt heeft doorgemaakt.
Die groei is best logisch. Meer en meer zakenmannen en –vrouwen beseften dat dit wel een relatief goedkope en eenvoudige manier is om je product, merk of organisatie in de markt te zetten. Goedkoop? Zeker weten. Eenvoudig? Alleen als je het juist aanpakt. Je moet wel weten hoe je ze in moet zetten om je doelstellingen te bereiken. Daarom geven we hier do’s en dont’s voor de inzet van relatiegeschenken.
Do: Uitsmeren over het jaar
Don’t: Te pas en te onpas cadeautjes geven
Kerst, Nieuwjaar, Valentijnsdag, Pasen… er zijn per jaar erg veel feestelijke gebeurtenissen. Zoek die feestdagen uit die jou boeien en selecteer wanneer je wel en wanneer je geen relatiegeschenken inzet. Zorg ervoor dat je ze over het jaar verspreidt. Zo gooi je iemand niet dood met cadeautjes en is het ook niet zo dat je een tijd niets laat horen. Je hoeft echt niet op alle feestdagen in te spelen met relatiegeschenken. Het is het leukst om op een paar grote feestdagen zoals Kerst in te spelen en daarbij een paar ‘nationale’ dagen uit te zoeken die bij jouw bedrijf passen. Neem bijvoorbeeld de Dag van de Bouw, Nationale Voorleesdagen, Dag van de Zorg… Zo zijn er nog plenty aan dagen te vinden, bijna elke dag is er wel eentje.
Do: Bescheiden blijven
Don’t: Te groot uitpakken
Het is moeilijk bescheiden te blijven… nee hoor! Je kunt beter iets te bescheiden zijn dan dat je iets te groots en duurs geeft. Dat geeft de ontvanger een ongemakkelijk gevoel en ook het idee dat hij niets terug kan doen. Geef je iets subtiels, dan leeft het gevoel om iets terug te willen doen en hier kan de ontvanger makkelijk aan tippen. Een aankoop of bijvoorbeeld inschrijving is voldoende. De ontvanger moet het idee krijgen dat hij gewoon iets leuks krijgt, bijvoorbeeld uit waardering. Hij mag niet het gevoel hebben dat hij wordt omgekocht. Bovendien is het bij veel (semi)overheidsinstanties niet toegestaan om alles aan te nemen. Zorg er wel voor dat het relatiegeschenk van die waarde is, dat de relatie zich serieus genomen voelt.
Do: Een boodschap overbrengen
Don’t: Altijd hetzelfde
Ja, het gaat om de kracht van herhaling. Maar altijd hetzelfde geven werkt averechts en ook in je bedrukking kun je afwisselen. Je logo is krachtig, maar ook voor de hand liggend. Een krachtige boodschap kan des te meer doen voor je naamsbekendheid. Iets kleins zoals een lanyard kan al ontzettend effectief zijn wanneer er een goede boodschap op staat. Een boodschap die het gesprek op gang brengt en blijft hangen.
Do: Je doelgroep inventariseren
Don’t: Onpersoonlijke massaproductie
Relatiegeschenken zijn reclame. Reclame is een investering. En dan moet je er wel vanuit kunnen gaan dat het doeltreffend is. Wat je doelstelling ook is, die bereik je alleen wanneer je je doelgroep bereikt. En dat doe je natuurlijk door goed te bekijken: wie is mijn doelgroep? Waar houden ze (niet) van? Wat willen ze horen? Petten bedrukken is bijvoorbeeld voor jongeren vaak een goed idee, maar voor oudere mensen is dit misschien wel uit den boze. Maak bijvoorbeeld persona’s om je doelgroep in kaart te brengen. Zo weet je wat je kunt geven en ook wat voor bedrukking passend is. Misschien moet je wel 2 of 3 soorten relatiegeschenken bestellen, maar dan heb je wel je doelgroep(en) te pakken.