Wist je dat verhuizen één van de meest stressvolle gebeurtenissen voor een mens? Onbewust zijn we vaak erg gehecht aan de plek waar we wonen. Ook haalt een verhuizing veel overhoop en is het flink project qua organisatie. En dus is het belangrijk om daar even goed bij stil te staan en het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken. Een goede voorbereiding is daarbij het halve werk. Maar ook je eigen state of mind speelt een belangrijke rol. In deze blog geven we je de vier gouden tips voor een relaxte verhuizing.
Zelf doen of uitbesteden?
Heb je weinig tijd of geeft een verhuizing je veel stress? Dan is uitbesteden misschien een goede optie. Je kunt daarbij niet alleen de verhuizing zelf, maar ook het inpakken en uitruimen uitbesteden. Wil je het toch graag zelf doen en woon je bijvoorbeeld in een flat, dan kun je bijvoorbeeld een verhuislift huren. En ook een hoogwerker huren is een goede optie voor je grote meubelen.
Ook het stuccen of schilderen in je nieuwe huis kun je prima uitbesteden. Dit kun je laten doen door een aannemer. Ideaal, want zo heb je er zelf nauwelijks omkijken naar. De meeste van deze kosten kun je bovendien meefinancieren in de hypotheek van je nieuwe woning. Dus waarom zou je het eigenlijk niet doen? Zo ben je gegarandeerd vrij van stress. Het is namelijk vaak al het regelwerk dat voor veel extra druk zorgt.
Opslagruimte
Vaak kun je niet direct terecht in je nieuwe huis. In dat geval moet je zelf soms nog even op een andere locatie wonen of je spullen opslaan. En eigenlijk is dat zo gek nog niet. Zo staan je dure spullen veilig met camerabewaking opgeslagen. Ook raken je meubelen zo niet beschadigd. En je kunt rustig je nieuwe huis verbouwen zonder dat je spullen onder het stof komen. Ten slotte scheelt het je ook heel veel schoonmaakwerk. Wanneer je spullen in een opslagruimte staan dan blijven ze netjes schoon.
Planning & organisatie
Begin op tijd met inpakken en maak ook een planning voor je verhuizing. Een verhuizing is ook het perfecte moment om veel spullen weg te gooien. En dan vooral de dingen die je eigenlijk nooit gebruikt. Ruim per kamer op en breng wat je niet mee wilt nemen naar de recycle winkel. Pak de spullen die je niet gebruikt alvast in in goede stevige dozen. En zeer belangrijk: gebruik een markeringssysteem. Plaats stickers op de dozen met voor welke ruimte deze zijn en wat er in zit.
Ontspan en plan ook wat leuke dingen…
Laat de controle een beetje los en geef je over aan het feit dat niet alles direct perfect zal zijn. Soms kan het handig zijn om alleen maar een paar ruimtes of een etage op te knappen. De rest kun je dan later doen wanneer je er woont. Richt in ieder geval je woon- en slaapkamer in. Zo heb je de belangrijkste ruimtes in ieder geval klaar. Besteed de schoonmaak van je nieuwe huis eventueel ook uit. En plan ook wat leuke dingen in tussendoor om te ontspannen. Denk bijvoorbeeld aan een avondje sauna. Geniet lekker even van de warmte en verwen jezelf met een lekker diner.
Lees ook: snelle, eenvoudige tips voor meer sfeer in huis