Telefoneren via het internet is het telefoneren van de toekomst. Gedaan met telefoonverbindingen en telefooninstallaties! Zeker voor bedrijven is telefoneren via het internet een gemakkelijke en goedkope manier om zowel intern als extern te kunnen bellen.
Wat is VoIP?
VoIP staat voor Voice over IP, wat zoveel wil zeggen als bellen via internet. Je gebruikt dus je bestaande internetverbinding om te kunnen telefoneren. Om te kunnen bellen via internet heb je maar 3 dingen nodig:
1) Je eigen online telefooncentrale. Hierover ben jij de baas. Jij kiest wat er gebeurt wanneer jouw nummer opgebeld wordt. Op deze manier kan jij bepalen hoe jouw bedrijf optimaal bereikbaar is en kan je meteen ook de statistieken en recente gesprekken bekijken.
2) Een telefoonnummer.
3) Een VoIP telefoon. Dit toestel maakt gebruik van het SIP protocol, waardoor het geschikt is om te kunnen telefoneren via het internet. Dit toestel werkt altijd wanneer het is aangesloten op het internet. Het maakt dus geen verschil of je op je bureau telefoneert of vanuit je strandstoel op Aruba; waar je internet hebt kan je telefoneren met je VoIP telefoon. Als je liever geen vast toestel gebruikt, kan je ook een app op je smartphone installeren waarmee je via hetzelfde systeem kan telefoneren.
Voordelen van VoIP
Het grootste voordeel van VoIP is dat je overal bereikbaar bent. Je bent dus niet meer afhankelijk van een vaste telefoonlijn op je bureau. Door het gebruiken van je eigen telefooncentrale ben je overal bereikbaar, zolang je maar over een internetverbinding beschikt.
Door de telefooncentrale in te stellen zoals jij het wil, zorg je er ook voor dat je veel meer bereikbaar bent voor je klanten en flexibeler kan werken. Je kan bijvoorbeeld instellen dat er automatisch wordt doorgeschakeld naar het toestel van een collega wanneer jij al in gesprek bent. Zo wordt je klant meteen te woord gestaan, wat voor een grote klanttevredenheid zorgt. Bovendien hoef je geen gsm-nummers meer uit te delen; via één nummer zijn al je medewerkers potentieel bereikbaar.
Een ander voordeel is dat multitasken veel gemakkelijker wordt gemaakt. Via je VoIP toestel kan je koppelingen maken naar andere toestellen. Zo kan je bijvoorbeeld instellen dat je muziek stopt met spelen wanneer je opgebeld wordt. Of je kan je telefoon koppelen aan je online agenda. Wanneer je in een meeting zit die je geagendeerd hebt, wordt je telefoon automatisch doorgeschakeld naar een collega of naar je antwoordapparaat.
Een derde groot voordeel is de flexibiliteit. Je kan wanneer je wil gebruikers, lijnen en functies toevoegen of weer verwijderen. Op deze manier kan je meteen inspelen op nieuwe situaties of veranderingen binnen je organisatie.