Reizen is een van de mooiste dingen die je kunt doen. Probleem is alleen dat het geld kost. De meeste mensen kunnen het zich dus niet veroorloven om altijd maar te reizen. Tenzij je een bedrijf op kan starten dat je volledig kunt runnen via het internet.
Een van de meest populaire businessmodellen om dit te doen is dropshipping. Je hebt dan een webwinkel zonder voorraad. De fabrikant of de groothandel beheert jouw voorraad, pakt je bestellingen in en verstuurt deze naar de klant. Op deze manier kun jij, zonder dat jij in Nederland of België bent, toch je klanten helpen.
Dropshipping is enorm interessant voor de reizende ondernemer, maar hoe zet je je eigen dropshippingbedrijf op poten?
Volg deze 5 stappen en je bent zo snel mogelijk klaar om op reis te gaan.
-
Kies een product
Iedere succesvol bedrijf begint met een idee. Als je gaat dropshippen begint dit met een product. Wat ga jij verkopen?
Er zijn drie manieren om een goed product uit te kiezen voor jouw webwinkel. Je kunt uitgaan van je eigen passies en daar een product bij vinden. Een tweede manier is om een ‘evergreen’ product uit te kiezen. Denk aan fitnessbenodigdheden, horloges of sieraden. Als derde kun je kijken welke onderwerpen op dit moment trending zijn. Hier zoek je dan een interessant product bij.
Voordat je een product gaat verkopen is het belangrijk dat je het eerst zelf test. Als de kwaliteit van het product matig is, ga je veel klachten en retouren krijgen.
-
Analyse van de concurrentie
Waarschijnlijk ben je niet de enige die een bepaald product verkoopt. Dit is geen reden om te stoppen. Sterker nog, het is een bevestiging dat er geld te verdienen is met dit product.
Het is wel zinvol om te kijken hoe je concurrenten hun producten aan de man brengen. Een verstandige methode is om eerst eens uitgebreid te googelen. Ook services als Alexa en SimilarWeb helpen je om concurrenten te vinden.
In de analyse van je concurrentie kun je ook alvast kijken naar de marketing. Welke strategieën gebruiken zij om hun doelgroep te bereiken?
-
Vind een leverancier
Dropshipping is ondertussen een hele gangbare manier van zakendoen geworden. Er zijn vaak meerdere groothandels die hetzelfde product aanbieden. Het is belangrijk dat je hier een goede keuze maakt.
Als eerste kijk je daarbij natuurlijk naar de prijs. Hoeveel rekent de groothandel voor een bestelling? Moet je ook aansluitkosten betalen? Soms word je hierdoor gedwongen om alvast een inschatting te maken van het aantal producten dat je gaat verkopen.
De prijs is belangrijk, maar niet doorslaggevend. Minstens zo belangrijk is de service. Welke levertijd hanteert de groothandel en hoe handelen zij retouren af? Verkoop je kwetsbare producten, let dan ook op de manier waarop de producten verpakt worden. Een slimme manier om dit alles te testen is door een proefbestelling te plaatsen bij een aantal leveranciers.
-
Maak je webwinkel
Je eigen webwinkel bouwen is gelukkig niet zo ingewikkeld. Bij Shopify kun je erg snel een snelle en mooie webshop maken. Je hoeft je dan geen zorgen te maken over allerlei technische dingen als webhosting en dergelijke. Voor de lay-out kun je voortborduren op een van de standaardontwerpen van Shopify.
Tijdens het reizen wil je het liefst zo min mogelijk tijd besteden aan je webwinkel. Gelukkig zijn er veel mogelijkheden om je webwinkel te automatiseren. Veel groothandels hebben systemen die je kunt koppelen aan Shopify of andere webwinkelsystemen. Alle bestellingen komen vanzelf in je boekhoudpakket terecht.
-
Marketing
Je hebt ongetwijfeld hele goede producten uitgekozen, maar je doelgroep weet dit nog niet. Er zijn verschillende manieren om je doelgroep te bereiken. Welke je kiest hangt af van je strategie. Je kunt de volgende methoden overwegen:
- Advertenties: Via Google kun je mensen bereiken die zoeken op relevante onderwerpen. Op Facebook bereik je mensen die mogelijk interesse hebben in jouw producten. Je kunt retargeting advertenties gebruiken om mensen over de streep te trekken die je product hebben bekeken, maar niet tot aankoop over zijn gegaan.
- Social media: Maak je eigen social media kanalen en ga in gesprek met je doelgroep.
- Influencer marketing: Een influencer heeft al een groot bereik. Hier kun je van profiteren. Een post van een beroemde fashionista met jouw zonnebril kan duizenden euro’s aan omzet opleveren.
- Blogs: Een blog is een doeltreffende manier om verkeer via zoekmachines binnen te halen. Schrijf artikelen over onderwerpen die voor de klant van belang zijn.
Je winkel is nooit klaar
Het is leuk om je eigen dropshipping bedrijf op te zetten. Uiteindelijk is je dropshipping bedrijf nooit klaar. Het blijft nodig om tijd en geld te investeren in je webwinkel. Als de basis eenmaal staat, dan kun je deze verder uitbouwen. Dit kun je prima doen vanaf het strand met een cocktail in de hand.