Of je nu een groot of klein bedrijf hebt, een intranet voor je werknemers biedt je altijd tal van voordelen. Niet alleen kun je zo op een snelle manier nuttige info verspreiden, maar het is ook een manier om je werknemers te betrekken bij het bedrijf waarvoor ze werken. Door creatief aan de slag te gaan met je intranet, bevorder je de tevredenheid van je werknemers en kun je efficiënter werken. Waar je zoal op moet letten bij het opbouwen van een intranet, lees je hier.
Maak het geheel aantrekkelijk
Intranet is alleen maar nuttig wanneer het ook effectief gebruikt wordt. Zorg er dus voor dat je intranet eerst en vooral gebruiksvriendelijk is, maar ook aantrekkelijk oogt. Schakel hier eventueel de hulp van een grafisch designer voor in. Zorg ervoor dat alles gemakkelijk terug te vinden is en logisch is opgebouwd. Wanneer mensen te lang moeten zoeken voor ze iets terug vinden op het intranet, haken ze al snel (definitief) af.
KISS
Keep It Stupid and Simple, kortweg: KISS. Tenzij je een IT-bedrijf uit de grond gestampt hebt, mag je er niet van uit gaan dat al je werknemers zich vlot kunnen bewegen door de wereld van computers, internet en intranet. Hou het geheel dus eenvoudig en erg gebruiksvriendelijk. Een handig navigatiemenu is hier onmisbaar, net als een degelijke zoekfunctie. Je kunt op voorhand je ontwerp van het intranet laten testen door werknemers van verschillende afdelingen, om te zien of het voor iedereen handig werkt. Met de feedback die je hierdoor krijgt, kun je dan aan de slag gaan om je intranet te finaliseren.
Hou het interessant
Uiteraard dient je intranet niet om er eender welke fait divers op te gooien, maar het is wel belangrijk om er regelmatig nieuwe zaken op te posten. Op deze manier hou je de inhoud levendig en interessant. Vergeet ook niet om je werknemers te betrekken bij dit hele proces. Welke dingen willen zij graag op het intranet zien verschijnen? Zijn er onderdelen die zij kunnen beheren? Door de connectie met je werknemers te blijven aangaan, hou je hen geïnteresseerd en verhoog je hun werktevredenheid.
Denk aan alle schermen
De tijd dat het intranet enkel op een vaste computer geraadpleegd werd, is al lang voorbij. De inhoud moet op zowel een vast scherm als op een tablet en een smartphone kunnen weergegeven worden. Ook het gebruik van het intranet zelf moet op al deze toestellen gemakkelijk en snel kunnen verlopen.
Vrolijk de boel op
Natuurlijk is je intranet eerst en vooral een werkmiddel, maar door ook meer ‘casual’ onderwerpen een plekje te geven, zorg je ervoor dat het geen saaie boel wordt. Bevraag je personeel zeker over welke onderwerpen ze willen terugvinden. Misschien kan elke afdeling eens een filmpje maken om zich voor te stellen, kunnen geboortes en verjaardagen vermeld worden of kun je af en toe foto’s posten van toffe momenten tijdens een gemiddelde werkdag.