Als ondernemer wil je dat jouw bedrijf zo gemakkelijk mogelijk bereikbaar is voor je klanten. De afgelopen jaren zijn er heel wat nieuwe communicatievormen bijgekomen: e-mail, direct messaging via social media, een chatbox op je website. Allemaal hip en trendy, maar een doodgewone telefoonlijn is en blijft toch ook nog een must voor bedrijven. Alleen, hoe doe je dat praktisch wanneer je medewerkers meer en meer van thuis uit werken?
Bellen via het internet?
Waarom nog geld uitgeven aan een dure telefoonlijnen wanneer je telefonie ook gewoon via je internetverbinding kan? Met voice over ip, of kortweg VoIP, gebruik je de internetverbinding voor al je telefoongesprekken. Wat heb je nodig? Een VoIP-service die de spraakgesprekken omzet naar een digitaal signaal, een VoIP-provider en een internetverbinding.
Wat met thuiswerk?
Het grote voordeel van cloud telefonie is dat je telefooncentrale niet meer afhankelijk is van een fysieke locatie. Je hoeft dus niet meer fysiek naast de telefoon te zitten om gesprekken te beantwoorden. Zoals de naam het al zegt, is dit een softwaretoepassing die vanuit de cloud werkt. Het maakt daarbij niet uit of je medewerkers op kantoor werken of van thuis uit. Zolang ze een internetverbinding hebben, zijn ze altijd bereikbaar. Meer nog, ze kunnen gewoon via hun vast toestel, smartphone, tablet, computer of laptop telefoneren en je klanten merken helemaal geen verschil.
Op maat van jouw bedrijf
Met een telefooncentrale in de cloud voeg je zoveel medewerkers toe als nodig is. Het is met andere woorden een systeem dat perfect meegroeit met de behoeften van jouw bedrijf. Of je nu een kleine start-up hebt met 5 medewerkers of een snel groeiende kmo met meer dan 500 personeelsleden, jouw telefooncentrale in de cloud past zich moeiteloos aan en zorgt ervoor dat iedereen vlot telefonisch bereikbaar is.
Altijd de meest recente versie
Nog een bijkomend voordeel van cloud telefonie is dat je telefooncentrale nooit kan verouderen. Even de software updaten en je bent weer helemaal mee met de laatste vernieuwingen. Ook uitbreidingen en nieuwe toepassingen zijn gemakkelijk te implementeren. Bovendien is cloud telefonie vaak gemakkelijk te integreren in bestaande softwaretoepassingen zoals het CRM- of ERP-systeem van jouw bedrijf.
Wat moet dit kosten?
Aangezien Voice over IP via de internetverbinding gaat, heb je geen telefoonlijnen en centrale meer nodig. Ook dure telefoontoestellen kan je vervangen door een handige headset voor je werknemers. Een hele kostenbesparing, zeker voor grotere bedrijven die een meer geavanceerde telefoonoplossing nodig hebben.
Is er dan geen enkel nadeel aan cloud telefonie? Zolang je internetverbinding sterk genoeg is niet!