Je bedrijf is als je kindje, je hebt het helpen groeien en je bent er supertrots op. Maar natuurlijk kun je bedrijf pas succesvol zijn, wanneer je verkoopcijfers goed zijn en blijven stijgen. Dat kun je alleen bereiken door een zo groot en breed mogelijk publiek te bereiken. Maar hoe doe je dat, naamsbekendheid verkrijgen? En hoe bereik je steeds nieuwe klanten? Dat lees je hier.
Klantenwerving in de nabije omgeving van je bedrijf
Eerst en vooral is het belangrijk om de mensen die in de buurt van je bedrijf wonen of werken te bereiken. Als je dit wil doen, moet je er voor zorgen dat je bedrijf zichtbaar is. Dit kun je heel letterlijk nemen; met een groot uithangbord of een flashy gevel trek je sowieso de aandacht. Je kunt ook gepersonaliseerde vlaggen voor je deur plaatsen. Het kan ook helpen om in de buurt te flyeren. Door af en toe een promotiestunt te lanceren of een wedstrijd te organiseren, trek je sowieso lokale klanten aan.
Klantenwerving in de ruimere omgeving
Wanneer je het ruimere publiek wil bereiken, moet je de grote middelen inzetten. Hier kun je social media voor inschakelen. Maak een duidelijke en handige website aan, zorg voor een Facebook- en Instagrampagina van je bedrijf en adverteer via Google. Er zijn IT-bedrijven die je de nodige ondersteuning kunnen bieden om een degelijke website te ontwerpen en om je advertentie zo zichtbaar mogelijk te maken op Google. Je kunt eventueel zo’n bedrijf inschakelen als je zelf niet zo handig bent op het internet. Overweeg ook zeker om reclame van je bedrijf op je auto te laten stickeren. Zeker wanneer je veel rondrijdt, kan dit voor naamsbekendheid zorgen.
Zorg ervoor dat klanten zich welkom voelen
De belangrijkste reclame voor jouw bedrijf is sowieso mond-tot-mondreclame. Tevreden klanten brengen nieuwe klanten aan door zich positief over jouw bedrijf uit te laten. Zorg er dus zeker voor dat al je cliënten tevreden zijn. Dit kun je onder andere bewerkstelligen door een overzichtelijke website te voorzien en door aandacht te besteden aan een mooie, nette showroom. Ook klantvriendelijkheid is onontbeerlijk. Hier zorg je zelf voor, maar het is ook heel belangrijk dat je eventuele personeelsleden hier veel aandacht aan besteden. Ook met give-aways maak je jezelf sympathiek en bekend.
Werk samen
Het is zowel sympathiek als efficiënt om met andere handelaars of bedrijven samen te werken. Heb je een restaurant? Bied dan kazen aan uit de lokale kaashandel of roomijs van de plaatselijke ijsboer. Als kapper kun je koffie van de lokale koffiehandelaar offreren, enzovoort. Het is fijn voor jou dat je kan samenwerken met andere zelfstandigen, en je wint er in een klap een hoop extra klanten bij.