Het verkopen van producten en diensten is maar één van de taken die je hebt als webwinkelier. Er zijn nog tientallen andere zaken waar je aan moet denken. Een daarvan is het onderhouden van contact met je klanten. Zij bepalen immers het succes of het falen van je bedrijf. Gelukkig zijn er een aantal manieren om klanten eenvoudig op de hoogte te houden van nieuwtjes en acties van jouw webwinkel. Zo kun je het web-programma MailChimp eenvoudig nieuwsbrieven maken en versturen. Hoe werkt MailChimp precies?
Wat is Mailchimp?
MailChimp is een gratis plugin die je kunt downloaden via een WordPress website. Het is dus handig wanneer jouw webshop op dit platform draait. MailChimp is onder webwinkeliers en website eigenaars een populair programma om nieuwsbrieven mee te maken en te versturen. In enkele klikken kun je er een adressenlijst mee samenstellen en verschillende lijsten aanmaken per doelgroep en/of interesses.
MailChimp en social media
Eventueel kun je de lijst met e-mailadressen in MailChimp importeren naar een social media netwerk, zoals LinkedIn. Op die manier kan de nieuwsbrief heel eenvoudig naar al je zakelijke contacten worden gestuurd. Tevens biedt MailChimp de mogelijkheid om inschrijfformulieren te integreren op jouw website of in jouw webwinkel. Daarmee vergroot je hopelijk het aantal leads en neemt het aantal bezoekers in je webshop toe.
Gratis en betaalde versie
MailChimp is geheel gratis tot en met 2000 adressen en je kunt zelfs zonder kosten elke maand 12000 nieuwsbrieven versturen. Wel wordt het MailChimp logo bij de nieuwsbrieven van de gratis variant altijd meegestuurd. Daar heb je bij de betaalde versie van dit programma geen last van. Bovendien heb je bij deze variant je nog veel meer mogelijkheden, waaronder het versturen van automatische reacties. Ook kun je in de betaalde versie meer contacten in de mailinglijst plaatsen. Hoeveel je precies moet betalen hangt af van het aantal adressen die je wil bereiken. Zo betaal je voor 10.000 adressen ongeveer 71 euro, terwijl dit bij 25000 adressen ongeveer 142 euro betreft.
Statistieken bijhouden
Statistieken zijn belangrijk voor iedere webwinkel eigenaar. Op die manier verkrijg je inzicht in het gedrag van je bezoekers. MailChimp houdt automatisch een aantal statistieken bij. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoeveel procent van je contacten jouw nieuwsbrief heeft geopend en hoeveel mensen er vervolgens op de link in de nieuwsbrief hebben geklikt. Blijkt er bijzonder veel geklikt te zijn op één bepaalde link? Dan hebben jouw bezoekers waarschijnlijk veel interesse in het onderwerp. Misschien kun je deze informatie gebruiken voor een volgende marketingcampagne.