onlinertjes.be
  • BABY & KIDS
  • FASHION & BEAUTY
  • GELD
  • GEZONDHEID
  • LIEFDE
  • LIFESTYLE
  • REIZEN
  • SPORT
  • WONEN
  • ZAKELIJK

onlinertjes.be

  • BABY & KIDS
  • FASHION & BEAUTY
  • GELD
  • GEZONDHEID
  • LIEFDE
  • LIFESTYLE
  • REIZEN
  • SPORT
  • WONEN
  • ZAKELIJK
ZAKELIJK

Wat is een ‘bodstrategie’ op Facebook?

door Redactie augustus 21, 2019
geschreven door Redactie
facebook login

Bij een advertentiecampagne op Facebook krijg je te maken met de zogeheten ‘laagste kosten’ bodstrategie. Dit draagt bij aan de optimalisatie van je Facebook pagina’s en op deze manier houd je de kosten laag, terwijl je zoveel mogelijk mensen bereikt. Het komt er op neer dat je zo efficiënt mogelijk het doel van je advertentiecampagne op Facebook probeert te realiseren. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld te optimaliseren voor het klikken op links. Dit betekent dat je advertenties zich richten op de doelgroep bij wie de kans het grootste is dat ze klikken op de links in je advertentie(s). Oftewel: zoveel mogelijk betalende klanten binnenhalen tegen een zo laag mogelijke investering.

Voor- en nadelen van bodstrategie met de laagste kosten

Misschien overweeg je om bodstrategie met de laagste kosten te gebruiken als budgettering. Dit brengt zowel voor- als nadelen met zich mee. In tegenstelling tot de doelkosten strategie kunnen de kosten sterk fluctueren. Zo kunnen de kosten voor een advertentie sterk dalen wanneer de concurrentie op een veiling afneemt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een bedrijf toch een andere advertentiecampagne wil creëren. Dit is gunstig, aangezien je zo efficiënt mogelijk gebruikt kunt maken van je budget. Aan de andere kant komt het ook voor dat meerdere bedrijven deel nemen aan een veiling. In dat geval gaan de kosten voor een advertentiecampagne juist omhoog.

Moet je wel of niet een bodlimiet instellen?

Overigens kun je de hoge kosten van een advertentie voorkomen door een bodlimiet aan te stellen. De kosten per optimalisatie rijzen in dat geval niet de pan uit. Aan de andere kant kan een te laag limiet ervoor zorgen dat je advertentie minder vaak te zien is. Denk dan ook goed na over het instellen van een bodlimiet. Ga nooit te laag, want door een te laag bereik loop je misschien wel klanten mis.

Minimaal bedrag betalen

Sommige adverteerders weigeren om een beperkt bodlimiet in te stellen. Met een te laag bod verlies je veilingen die je anders zonder extra kosten gewonnen zou hebben. Je hoeft alleen het minimale bedrag te betalen dat Facebook nodig heeft voor het instellen van je bod om de veiling te winnen.

Kies voor gemiddelde kosten met de ‘doelkosten’ strategie

De ‘doelkosten’ strategie kan erg effectief zijn wanneer je de gemiddelde kosten van de optimalisatiegebeurtenis zo dicht mogelijk bij de doelstellingen wil houden. Een bepaalde actie van een bezoeker, zoals het klikken op een link, wordt op Facebook aangeduid met de term ‘optimalisatiegebeurtenis’. Deze doelkosten strategie is echter in beperkte mate beschikbaar. Alleen bedrijven die conversies en/of leads willen generen, een campagne met appinstallaties lanceren of het verkopen van een catalogus als doel hebben kunnen er gebruik van maken.

Hoe bepaalt Facebook de winnaar van de veiling?

Facebook baseert de keuze voor de winnaar van een advertentie veiling niet alleen op de actieratio en het budget. De kwaliteit en relevantie van het advertentiemateriaal is minstens zo belangrijk. Daarbij is het van groot belang dat bezoekers een positieve ervaring hebben. Probeer te voorkomen dat een advertentie niet relevant is en dat het ergernis wekt bij bezoekers. Wanneer mensen negatieve feedback gegeven wordt de totale waarde van de advertentie lager. Daardoor maak je minder kans om de veiling van Facebook te winnen. Je wint juist punten wanneer een persoon weet te bereiken die in het verleden vaker interesse heeft gehad in het product of de dienst waarvoor je adverteert.

Relevantiescore

Hoe gebruikers reageren op een bepaalde advertentie wordt weergeven in de zogeheten relevantiescore. Het wordt weergeven met een getal. Onthoud dat het een relatieve statistiek is. Er wordt gemeten hoe relevant de advertentie is ten opzichte van andere advertenties die dezelfde doelgroep proberen te bereiken. De advertentiescore heeft geen invloed op de advertentieprestaties zelf. Het verbeteren van de relevantiescore moet dus geen einddoel op zich zijn. Wel kan het verbeteren van het advertentiemateriaal ervoor zorgen dat de relevantiescore hoger wordt. Volg dit stappenplan om de relevantiescore van je advertentie te bekijken:

  1. Ga naar advertentiebeheer.
  2. Klik op de specifieke advertentie die je graag wil bekijken.
  3. Selecteer ‘kolommen’ in het vervolgkeuzemenu.
  4. Klik op ‘kolommen aanpassen’.
  5. Selecteer het vakje ‘relevantiescore’ en kies tussen ‘positieve feedback’ en ‘negatieve feedback’.
  6. Klik op ‘toepassen’.

Creëer een campagne van hoge kwaliteit en eindig als winnaar

Uiteindelijk wordt de uitslag van de Facebook veilig gebaseerd op de bodstrategie, de actieratio en de relevantiescore. Aan de hand van deze drie factoren stelt de website een totale waarde samen. De advertentie met de hoogste totale waarde is de winnaar en zal worden weergeven. Zorg dan ook dat je een advertentiecampagne van hoge kwaliteit creëert die veel relevantie heeft voor je doelgroep. Probeer de drie bovengenoemde factoren zoveel mogelijk te perfectioneren. Interessante advertenties die gericht zijn op de juiste doelgroep maken het meeste kans om de veiling te winnen. Het resultaat is dat Facebook de advertenties vaker toont en dat het steeds meer kennis heeft over de advertentie en de doelgroep. Daardoor wordt jouw advertentie efficient en effectief weergeven, waardoor je meer potentiële klanten bereikt en een hopelijk een hogere omzet haalt.

adverterenfacebookmarketingsocial media
0 comment
0
FacebookTwitterPinterest
Redactie

vorig artikel
Eenvoudig nieuwsbrieven maken en versturen via Mailchimp
volgende artikel
Ontsnap aan de kou met een last-minute Marmaris

Deze artikelen vind je wellicht ook leuk

Telefonie voor bedrijven: al gedacht aan VoIP? 

januari 24, 2023

Hoe verwerf je naamsbekendheid voor je bedrijf?

november 30, 2022

Ga voor meer efficiëntie in je bedrijf 

oktober 21, 2022

Hoe bereid je je voor op het perfecte...

september 30, 2022

Wat zijn interessante investeringen?

augustus 25, 2022

De top 5 meest succesvolle ondernemers van 2022

juni 16, 2022

Oorlog, energie en inflatie zetten huizenmarkt onder druk

april 30, 2022

Hoe maak je je onderneming in sneltempo bekend?

januari 31, 2022

Hoe overleef je een zakenreis?

november 30, 2021

Multichannel: wat is het en wat betekent het...

september 22, 2021

Populaire artikelen

  • 1

    Dingen die je nooit hoeft te accepteren wanneer je in een relatie...

  • 2

    Hoe begin je een succesvol eigen fashion blog?

  • 3

    Relatiegeschenken: hoe zet je ze (niet) in?                                

  • 4

    Wat te doen bij slapende handen?

  • 5

    Klok kopen? Niet voordat je deze stappen doorlopen hebt!

Recente artikelen

  • Dit zijn dé woontrends van 2023
  • Hoe overleef je de peuterpuberteit?
  • Dé fashion trends voor de lente van 2023
  • Eerste hulp bij voorbehoedsmiddelen
  • Deze 5 modeaccessoires mag je niet missen
  • Hoe creëer je een industrieel interieur?
  • 6 extreme sporten die je zeker eens moet uittesten
  • De 4 meest voorkomende kinderziektes en hoe ze te herkennen
  • Hoe merk je dat je lever overbelast is?
  • Het comfortabele gebruik van een tankkaart

Categorieën

  • BABY & KIDS
  • FASHION & BEAUTY
  • GELD
  • GEZONDHEID
  • LIEFDE
  • LIFESTYLE
  • REIZEN
  • SPORT
  • Uncategorized
  • WONEN
  • ZAKELIJK

Recente artikelen

  • Dit zijn dé woontrends van 2023

    februari 27, 2023
  • Hoe overleef je de peuterpuberteit?

    februari 27, 2023
  • Dé fashion trends voor de lente van 2023

    februari 27, 2023
  • Eerste hulp bij voorbehoedsmiddelen

    februari 21, 2023

Populaire artikelen

  • 1

    Dingen die je nooit hoeft te accepteren wanneer je in een relatie zit

    maart 18, 2019
  • 2

    Hoe begin je een succesvol eigen fashion blog?

    maart 21, 2019
  • 3

    Relatiegeschenken: hoe zet je ze (niet) in?                                

    april 24, 2019
  • 4

    Wat te doen bij slapende handen?

    februari 10, 2020
  • 5

    Klok kopen? Niet voordat je deze stappen doorlopen hebt!

    april 18, 2019

Over ons

Onlinertjes.be is het blog voor mensen die méér willen! Lifestyle, fashion, gadgets, luxury, auto's, vrouwen en nog veel meer. Onlinertjes.be het leukste blog van België! Adverteren
Tips
Over ons
Contact

Footer Logo

Adverteren Tips Over ons Contact ©2005-2019 - Onlinertjes.be. Alle rechten voorbehouden.