Timing en frequentie
Reclameboodschappen dienen op te vallen. Dat is lastig omdat de consument dagelijks overspoeld wordt met reclame. Via de media zoals radio en tv commercials, internetbanners, krantenadvertenties en billboards en stoepborden. Hoe val je eigenlijk nog op in die massa?
Prikkels
Bij een teveel aan boodschappen of prikkels wordt informatie genegeerd. Dit betekent dat boodschappen niet meer worden opgenomen in het bewustzijn maar in het onderbewustzijn. Het onderbewustzijn is een grote vergaarbak wat ontstaan is uit ervaringen en de daaraan gekoppelde positieve en negatieve belevingen. De reclameboodschap wordt dus geassocieerd met het verleden. Dit geeft ook aan dat reclame effect gaat krijgen als het voldoende herhaald wordt.
Herhaling
Het herhalen van boodschappen is een oude reclame wijsheid. Een boodschap dient meerdere malen herhaald te worden. Ook de plek van de reclame is bepalend. De reclame moet op drukke punten zichtbaar zijn zoals in wachtruimten, treinstations, maar ook op drukbezochte websites en social netwerken. Door reclame bij publieksevenementen bereikt men de gewenste doelgroep zoals popconcerten, de huishoudbeurs en sportevenementen.
Binding
Klantbinding is een beproefde methode om reclame te maken. Supermarkten bieden vaste klanten bonusaanbiedingen naar gelang de klant aankopen doet. Reclame wordt steeds meer individueel gericht. Aan de hand van de gekochte producten, krijgt de klant persoonlijke aanbiedingen die uitsluitend voor hem of haar bedoeld zijn. Ahold zal de koopzegels nooit afschaffen ook niet als de bankrente op spaarrekeningen negatief zijn. Sinds jaar en dag is deze vorm van klantbinding effectief gebleken.
Doelgroep
Uit vele onderzoeken blijkt dat het essentieel is dat het duidelijk moet zijn voor wie de reclame bedoeld is. Elke specifieke klant heeft zijn eigen benadering. De gekozen reclamevorm moet perfect aansluiten aan het type klant. Dit geldt ook voor de wijze van adverteren. Ahold brengt op een eigen wijze tv commercials, maar ook de wekelijkse bonusfolder wordt jarenlang elke zaterdag in de brievenbus gestopt. Het toont aan dat de papieren reclamevorm in de vorm van flyers of folders bijvoorbeeld verzorgd door drukland.be nog steeds effectief is.