Bij een advertentiecampagne op Facebook krijg je te maken met de zogeheten ‘laagste kosten’ bodstrategie. Dit draagt bij aan de optimalisatie van je Facebook pagina’s en op deze manier houd je de kosten laag, terwijl je zoveel mogelijk mensen bereikt. Het komt er op neer dat je zo efficiënt mogelijk het doel van je advertentiecampagne op Facebook probeert te realiseren. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld te optimaliseren voor het klikken op links. Dit betekent dat je advertenties zich richten op de doelgroep bij wie de kans het grootste is dat ze klikken op de links in je advertentie(s). Oftewel: zoveel mogelijk betalende klanten binnenhalen tegen een zo laag mogelijke investering.
Voor- en nadelen van bodstrategie met de laagste kosten
Misschien overweeg je om bodstrategie met de laagste kosten te gebruiken als budgettering. Dit brengt zowel voor- als nadelen met zich mee. In tegenstelling tot de doelkosten strategie kunnen de kosten sterk fluctueren. Zo kunnen de kosten voor een advertentie sterk dalen wanneer de concurrentie op een veiling afneemt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een bedrijf toch een andere advertentiecampagne wil creëren. Dit is gunstig, aangezien je zo efficiënt mogelijk gebruikt kunt maken van je budget. Aan de andere kant komt het ook voor dat meerdere bedrijven deel nemen aan een veiling. In dat geval gaan de kosten voor een advertentiecampagne juist omhoog.
Moet je wel of niet een bodlimiet instellen?
Overigens kun je de hoge kosten van een advertentie voorkomen door een bodlimiet aan te stellen. De kosten per optimalisatie rijzen in dat geval niet de pan uit. Aan de andere kant kan een te laag limiet ervoor zorgen dat je advertentie minder vaak te zien is. Denk dan ook goed na over het instellen van een bodlimiet. Ga nooit te laag, want door een te laag bereik loop je misschien wel klanten mis.
Minimaal bedrag betalen
Sommige adverteerders weigeren om een beperkt bodlimiet in te stellen. Met een te laag bod verlies je veilingen die je anders zonder extra kosten gewonnen zou hebben. Je hoeft alleen het minimale bedrag te betalen dat Facebook nodig heeft voor het instellen van je bod om de veiling te winnen.
Kies voor gemiddelde kosten met de ‘doelkosten’ strategie
De ‘doelkosten’ strategie kan erg effectief zijn wanneer je de gemiddelde kosten van de optimalisatiegebeurtenis zo dicht mogelijk bij de doelstellingen wil houden. Een bepaalde actie van een bezoeker, zoals het klikken op een link, wordt op Facebook aangeduid met de term ‘optimalisatiegebeurtenis’. Deze doelkosten strategie is echter in beperkte mate beschikbaar. Alleen bedrijven die conversies en/of leads willen generen, een campagne met appinstallaties lanceren of het verkopen van een catalogus als doel hebben kunnen er gebruik van maken.
Hoe bepaalt Facebook de winnaar van de veiling?
Facebook baseert de keuze voor de winnaar van een advertentie veiling niet alleen op de actieratio en het budget. De kwaliteit en relevantie van het advertentiemateriaal is minstens zo belangrijk. Daarbij is het van groot belang dat bezoekers een positieve ervaring hebben. Probeer te voorkomen dat een advertentie niet relevant is en dat het ergernis wekt bij bezoekers. Wanneer mensen negatieve feedback gegeven wordt de totale waarde van de advertentie lager. Daardoor maak je minder kans om de veiling van Facebook te winnen. Je wint juist punten wanneer een persoon weet te bereiken die in het verleden vaker interesse heeft gehad in het product of de dienst waarvoor je adverteert.
Relevantiescore
Hoe gebruikers reageren op een bepaalde advertentie wordt weergeven in de zogeheten relevantiescore. Het wordt weergeven met een getal. Onthoud dat het een relatieve statistiek is. Er wordt gemeten hoe relevant de advertentie is ten opzichte van andere advertenties die dezelfde doelgroep proberen te bereiken. De advertentiescore heeft geen invloed op de advertentieprestaties zelf. Het verbeteren van de relevantiescore moet dus geen einddoel op zich zijn. Wel kan het verbeteren van het advertentiemateriaal ervoor zorgen dat de relevantiescore hoger wordt. Volg dit stappenplan om de relevantiescore van je advertentie te bekijken:
- Ga naar advertentiebeheer.
- Klik op de specifieke advertentie die je graag wil bekijken.
- Selecteer ‘kolommen’ in het vervolgkeuzemenu.
- Klik op ‘kolommen aanpassen’.
- Selecteer het vakje ‘relevantiescore’ en kies tussen ‘positieve feedback’ en ‘negatieve feedback’.
- Klik op ‘toepassen’.
Creëer een campagne van hoge kwaliteit en eindig als winnaar
Uiteindelijk wordt de uitslag van de Facebook veilig gebaseerd op de bodstrategie, de actieratio en de relevantiescore. Aan de hand van deze drie factoren stelt de website een totale waarde samen. De advertentie met de hoogste totale waarde is de winnaar en zal worden weergeven. Zorg dan ook dat je een advertentiecampagne van hoge kwaliteit creëert die veel relevantie heeft voor je doelgroep. Probeer de drie bovengenoemde factoren zoveel mogelijk te perfectioneren. Interessante advertenties die gericht zijn op de juiste doelgroep maken het meeste kans om de veiling te winnen. Het resultaat is dat Facebook de advertenties vaker toont en dat het steeds meer kennis heeft over de advertentie en de doelgroep. Daardoor wordt jouw advertentie efficient en effectief weergeven, waardoor je meer potentiële klanten bereikt en een hopelijk een hogere omzet haalt.