Nog maar enkele jaren geleden leek computer gegenereerde simulatie, beter bekend als Virtual Reality (VR), meer op iets uit een sciencefictionfilm dan iets dat daadwerkelijk uit kon groeien tot een standaard. Dankzij de komst van innovatieve VR-producten zoals de Samsung Gear VR en de Oculus is inmiddels duidelijk dat VR een blijvertje is. Tegenwoordig is het allang niet meer alleen iets uit films. Ook in de marketingwereld beginnen steeds meer adverteerders gebruik te maken van virtual reality.
Is VR gewoon een rage?
‘Virtual Reality’ is gewoon een rage, zeiden sommige mensen een paar jaar geleden. Ze bleken het bij het verkeerde eind te hebben. VR kan de marketing- en adverteerderswereld sterk beïnvloeden. Dit vraagt om een uitgebreid onderzoek: op welke wijze kan virtual reality impact hebben? Goldman Sachs Research verdiepte zich in 2016 in het lot van de virtuele werkelijkheid. Het concludeerde dat computer gegenereerde simulaties de wereld net zo gaan veroveren als de mobiele telefoon. Het bedrijf KZero verwacht zelfs dat de Virtual Reality markt binnen afzienbare tijd meer dan vijf miljard dollar waard zal worden.
Interesse van Facebook in VR
Dat VR veel potentie heeft, blijkt ook uit het feit dat grote bedrijven zoals Facebook interesse hebben in de technologie. Zo bracht de social media gigant onder andere Facebook Spaces op de markt, speciaal gericht aan klanten van Oculus Rift. Met deze app kan men in contact komen met drie Facebook vrienden die ook een VR-bril hebben. Op die manier ontdek je dus samen de virtuele wereld.
Welke mogelijkheid biedt VR voor marketeers
Voor marketeers van Facebook en andere bedrijven biedt VR interessante mogelijkheden. Zo kan de technologie de klantervaring versterken. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een winkel te bekijken zonder dat men het huis hoeft te verlaten. Het enige wat klanten hoeven te doen is een VR-bril opzetten. Daardoor komt een bedrijf of merk dichter bij huis dan ooit. Dit is precies waar adverteerders naar streven: meer betrokkenheid en vertrouwen onder klanten.
Lees ook: hoe boek je succes met leads?
Live video’s
De afgelopen jaren zijn steeds meer bedrijven begonnen met het uitzenden van een live video, zowel op Facebook als Instagram. Ze streamen bijvoorbeeld een bepaalde aangelegenheid of organiseren zogeheten ‘Q&A’s waarbij klanten alle vragen mogen stellen die ze maar bedenken kunnen. Deze live video’s bieden de mogelijkheid om met klanten te communiceren. De klant kan een merk of bedrijf beter leren kennen dan ooit. Hij of zij is in staat om een sociale ervaring op te doen in een geavanceerde wereld. Live video’s en virtual reality openen wat dat betreft een geheel nieuwe wereld.
De simulatie stoel van Tom’s Shoes
Adverteerders hebben met behulp van virtual reality de mogelijkheid om op inventieve wijze contact te maken met hun klanten. Het bedrijf ‘Tom’s Shoes’ is daar een uitgelezen voorbeeld van. Het maakt gebruik van een speciale simulatorstoel in Californië die klanten uit een geheel ander deel van de wereld kunnen gebruiken. Na het opzetten van een VR-bril krijgen ze een compleet beeld van het aanbod van Tom’s Shoes. Op die manier leert men op een geheel andere en inventieve manier het schoenenmerk kennen. Het is dan ook niet meer nodig om de schoenen in de winkel te passen, al is dat natuurlijk altijd een optie,
Game of Thrones
Een ander goed voorbeeld van een VR-toepassing door marketeers is de tv-serie ‘Game of Thrones’. Het gebruikte als een van de allereerste televisieprogramma’s de virtuele techniek om kijkers de tentoonstelling ‘Ascend the Wall’ te laten ervaren. Ook plaatsen de makers van de serie fans ‘in de tv-serie’ door ze in bekende scènes. Daardoor heeft men het gevoel dat ze deelnemen aan het verhaal in plaats van dat ze het alleen bekijken.