Tientallen bedrijven creëren tegenwoordig Google AdWords campagnes om hun producten en diensten aan te prijzen. Het opzetten van een succesvolle campagne is echter niet voor iedereen eenvoudig. Deze tips helpen je hopelijk een beetje op weg.
Vooronderzoek
Uitgebreid vooronderzoek is essentieel wanneer je een advertentiecampagne creëert. Zet zodoende je doelen, budget en KPI’s duidelijk op papier. Ook is het uiteraard belangrijk dat je precies weet welke producten en diensten er in de advertentiecampagne worden aangeboden. Vervolgens is het tijd om de relevante zoekwoorden voor je AdWords campagne te bepalen. Dit zoekwoordonderzoek verricht je aan de hand van statistieken op je website. Kijk bijvoorbeeld naar de zoekwoorden die je klanten vaak gebruiken. Zoekwoorden zijn zeer belangrijk voor je advertenties, omdat daarmee jouw diensten en producten beter gevonden worden. Een zoekwoordonderzoek vormt dan ook een van de steunpilaren van je advertentiecampagne.
Brainstormsessie
Misschien vind je het lastig om de juiste zoekwoorden te bedenken. In dat geval is het verstandig om er eens rustig voor te gaan zitten. Pak een vel papier en schrijf alvast een aantal zoekwoorden op die in je opkomen. Notities maken op een Excel bestand of een ander document op de computer mag natuurlijk ook. Neem gerust de tijd om even te brainstormen over de zoekwoorden. Stel je bijvoorbeeld voor dat je computers verkoopt. Bedenk goed welke zoekwoorden relevant zijn voor een eventuele AdWords.
Google Keyword Planner
Waarschijnlijk komen er tijdens het brainstormen eerst een paar algemene zoekwoorden naar boven drijven, zoals “computers kopen” en “computer kopen”. Heb je eenmaal genoeg zoekwoorden? Plaats ze dan in het programma Google Keyword Planner. Dit is een zeer handige tool waarmee je onder andere inzicht krijgt in het geschatte CPC en zoekvolume per zoekwoord. Ook geeft het programma informatie over de mogelijke concurrentie per zoekwoord.
Lees ook: zoekwoorden in een adwords campagne. Hoe zit dat precies?
Concurrentie en CPC
Bij schoenen, computers en mobiele telefoons heb je waarschijnlijk te maken met veel andere adverteerders. Zij gebruiken precies dezelfde zoekwoorden in hun AdWords campagne. Uiteindelijk is het de bedoeling dat jouw bedrijf op de eerste pagina van Google terecht komt. Je ontvangt een bod waarin staat hoeveel CPC er ingesteld moet worden om dit te bereiken. Daarbij houdt het programma overigens geen rekening met de kwaliteit van de campagne, het zoekwoord en de advertentiegroep.
Het gebruiksvriendelijke Google Keyword Planner
Google Keyword Planner is zeer gebruiksvriendelijk. Zo voeg je vrij eenvoudig zoekwoorden toe door de optie ‘Mijn Zoekwoordideeën’ te selecteren. Vervolgens klik je op >>, waarna de zoekwoorden bewaard worden. Alle zoekwoorden kun je vervolgens met een klik op de knop opslaan in een spreadsheet. Daarnaast helpt Google Keyword Planner je graag een handje bij het bedenken van zoekwoorden. Het programma geeft namelijk een aantal handige suggesties. Deze kun je eventueel bij ‘Mijn Zoekwoordideeën’ plaatsen. Minstens zo handig is overigens de website Ubbersuggest.io. Ook deze geeft je een aantal zoekwoord suggesties. Uiteindelijk heb je binnen korte tijd een uitgebreid bestand met mogelijke zoekwoorden op je computer staan.