Voor een succesvolle AdWords campagne is het gebruik van algemene zoekwoorden niet voldoende. Waarschijnlijk trek je nog meer potentiële klanten door specifieke zoekwoorden te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan “Apple computer” of “Apple Macintosh”. Dergelijke zoekwoorden hebben het voordeel dat zij bezoekers bereiken die naar een specifiek product of dienst op zoek zijn. Heb je het idee dat het zoekwoordenbestand compleet is? Download in dat geval alle gegevens naar Excel. Als het goed is verschijnt er een document in beeld met alle zoekwoorden die je hebt bedacht. Waarschijnlijk staan er ook een aantal statistieken met nuttige informatie over je zoekwoorden.
Zoekwoorden in categorieën indelen
Met het Excel bestand voor je neus kun je direct aan de slag. Zo is het verstandig om een goed overzicht te maken. Creëer voor alle zoekwoorden bijvoorbeeld een aantal categorieën, zoals ‘algemeen’ en ‘specifiek’. Ook het merk of model computer is categorie waarmee je het overzicht kunt behouden. Hou daarnaast het CPC en het zoekvolume van de zoekwoorden in de gaten. Met een laag CPC en hoog zoekvolume bereik je doorgaans namelijk de meeste mensen.
Meerdere zoekwoorden met Broad Match Modifier
Bepaalde programma’s en tools zijn onmisbaar wanneer je je bezighoudt met zoekwoorden. Zowel tijdens het zoekwoordenonderzoek en het creëeren van de campagnes komen ze goed van pas. Neem bijvoorbeeld de tool ‘Broad Match Modifier’. Hierbij gebruik je de optie ‘Aangepast Breed’ om zoekwoorden met elkaar in combinatie te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan “computer kopen” of “Apple computers”. Deze handige tool vind je op de website Adresults.nl. Het voordeel van de optie ‘aangepast breed’ is dat je meer zoekwoorden dan normaal kunt plaatsen.
Lees ook: zonder deze stappen is een zoekwoordenonderzoek niet compleet
Grote aantallen zoekwoorden met JUMBO Keyword
Ook de tool JUMBO Keyword is populair onder marketeers. Het voordeel van deze tool is dat je in korte tijd een grote hoeveelheid zoekwoordopties kunt aanmaken. Dit doe je door specifieke zoekwoordmogelijkheden en zinsdelen in een zogeheten ‘bulk’ te veranderen. Vul daarvoor ten eerste je zoekwoorden in. Selecteer vervolgens de optie “phrase match”. Waarschijnlijk verschijnen er een groot aantal zoekwoordmogelijkheden die aansluiten bij je advertenties.
Zoekwoordsuggesties dankzij Ubersuggest
Het al eerder genoemde Ubersuggest is een ideale tool voor je zoekwoordenonderzoek. Het geeft namelijk suggesties voor relevante zoekwoorden waar Google Keyword Planner nog niet aan heeft gedacht. De keywords worden in een overzichtelijke lijst en in alfabetische volgorde weergeven. Wellicht heb je bepaalde zoekwoorden nog niet aan Google Keyword Planner toegevoegd. Het is zelfs mogelijk om bepaalde zoekwoorden ‘uit te sluiten’. Hiermee geef je aan dat sommige zoekwoorden niet in de advertenties voor mogen komen.
Bekijk de zoekwoord populariteit met Google Trends
Tenslotte is er nog de populaire tool Google Trends. Ontzettend handig wanneer je wilt weten welke zoekwoorden op dit moment helemaal ‘hip’ zijn. Zo toont het onder andere het stijgende en dalende zoekvolume van bepaalde keywords. Als een zoekwoord al enige tijd een dalend zoekvolume heeft kun je deze beter even overslaan. Kies in plaats daarvan voor een zoekwoord dat steeds meer aan populariteit wint. Zo is het zoekwoord ‘smartphone’ vandaag de dag helemaal in, terwijl het zoekvolume van ‘mobiele telefoons’ al enige tijd daalt.