Internetaankopen knallen. Dat doen ze al een tijdje en het ziet er niet naar uit dat dat snel zal veranderen. Wat wil dat zeggen voor jouw fysieke winkel? Moet je de boel maar meteen dichtgooien en je hele handel verplaatsen naar het internet? Zo drastisch gaan we het niet stellen, maar het is toch interessant om het hele zaakje eens van naderbij te bekijken, als je dat nog niet had gedaan.
Multichannel
De combinatie van een fysieke winkel en een webshop is een mooie manier van zaken doen. Als het financieel haalbaar blijft tenminste (we weten allemaal donders goed dat de huurprijzen, ook voor commerciële panden, de pan uitrijzen). Maar waarom is fysiek en online een goede combinatie? Wel, in een winkel slaan mensen al gauw een babbeltje, zo krijg je op een heel natuurlijke manier veel feedback van je klanten. Luister hier naar! Het is zo’n enorm waardevolle informatie. Die interactie met je bezoekers is dus van onschatbare waarde om in touch te blijven met je cliënteel. Stel hen vragen en luister naar hun verhalen en belevingen. Staat je webshop eenmaal op poten, dan kan je altijd een soort van steekproefonderzoek doen in je winkel bij het ophalen van de pakjes (crosschannel). Vraag bijvoorbeeld wat ze vinden van de verschillende betaalmethoden of de flow van de check-out. Verliep hun bestelling vlot of zien zij ruimte voor verbetering op je webshop? Houd je oren open!
Hoe vertaal je je fysieke winkel naar een online verhaal?
Blijf trouw aan jezelf. Maak je gebruik van een formule die aanslaat bij jouw doelgroep en is er vraag naar een webshop? Probeer dan zoveel mogelijk dezelfde kwaliteiten en uitstralingen online terug te laten komen. Je bereik zal vergroten, maar je doelgroep zal grotendeels hetzelfde blijven. Draag jij klantvriendelijkheid en service hoog in het vaandel, investeer dan in een (eenvoudige, maar doeltreffende klantendienst) en zet bijvoorbeeld persoonlijke filmpjes op je website met tips & adviezen.
Hoe gaat dat met voorraad en betalingen?
Dat een combinatie tussen online en offline ook voor jouw business een succes kan zijn, dat heb je waarschijnlijk wel begrepen. Een webshop opzetten is – afhankelijk van je branche – niet zoveel werk als je zou denken. Jawel, er komt wel meer werk bij kijken, maar je bent ook aan het groeien en je wil net vooruit, toch? Maak je als beginner ook niet te veel zorgen over betalingssystemen en voorraadbeheer, hier bestaat allemaal uitstekende software voor. Met een payment plugin bied je in een paar klikken de meest populaire betaalmethodes aan en je voorraad wordt zoals je fysieke winkel netjes opgevolgd, een paar koppelingen tussen je CRM en je webshop en dat is dan ook weer gepiept.